Effektiv Smøring av Skinner gjennom Smørehull
Smøring for Trikker og Metroer
Optimal Smøring for Bybaner Sammenlignet med hovedlinjetog er sporene for trikker og metroer ikke like tungt belastet. Derfor er smørekanaler boret inn i skinnene den foretrukne metoden for å påføre smøremidler. Denne metoden må godkjennes av kunden i samråd med lokale trafikkmyndigheter.
Hvordan Systemet Fungerer
Smøremidler eller friksjonsmodifikatorer føres til smørepunktene via høytrykksslanger. Antallet og plasseringen av smørekanalene bestemmes på stedet, noe som sikrer at hjulene faktisk kommer i kontakt med smøremiddelet.
Systemalternativene inkluderer pumpestasjoner over og under bakken, stålkasser for å beskytte slangeforbindelsene, ultrasoniske tog-sensorer, akseltellesensorer og mer.
Fordeler med Smørehull
- Enkel installasjon og oppgradering: Smøresystemet kan enkelt installeres og ettermonteres på eksisterende spor.
- Reduserer støyutslipp: Bidrar til et roligere miljø ved å redusere støy fra togene.
Anvendelsesområder
- Trikker og Metroer
Systemteknologier
SKF tilbyr to typer systemteknologier:
- Progressivt system: For rask påføring av smøremiddel.
Hjulsensoren i sporet teller hjulene og er koblet til kontrolleren. Når ønsket antall hjul er telt, åpner kontrolleren ventilen og aktiverer pumpen til stempelets detektor fra doseringsenheten sender et signal. Hver doseringsenhet doserer smøremiddelet nøyaktig til hver smørekanal. På spor som er integrert i gaten, er doseringsenhetene og slangeforbindelsene til de borede smørehullene beskyttet av stålkasser.
- Enkellinjesystem: For applikasjoner hvor tidsfaktoren ikke er kritisk.Enkellinjesystem Hjulsensoren i sporet teller hjulene og er koblet til den integrerte kontrolleren i pumpen. Når ønsket antall hjul er telt, starter pumpen og tilfører smøremiddel til fordelerne i sporet. Hver doseringsenhet doserer smøremiddelet nøyaktig til hver smørekanal. På spor som er integrert i gaten, er doseringsenhetene beskyttet av stålkasser.